dijous, 15 de gener del 2015

ACTA 2 ANÀLISI CRÍTIC, REFLEXIONS I PROPOSTES DE TREBALL

ACTA DEL CURS DE NOVES METODOLOGIES.
Dijous, 8 de gener de 2015.

Assistents: Jesús Masiá, Cristina, Concha Domingo, Lucio Sánchez, Angels Mogort, Mavi, Infermeria..., Isabel

Assumptes tractats:

1. Anàlisi crític iniciat per Jesús Masià sobre l’Escola del segle XXI, les metodologies, les TIC TAC, i l’escola com a institució socialitzadora a més de formadora del caràcter individual. Es llig la reflexió de Jesús i es comenta el perill de què el medi (les ferramentes de les noves tecnologies) es convertisquen en el missatge. Les ferramentes no són el fi, i podem caure en la superficialitat davant els continguts perquè les TIC fomenten considerablement la part procedimental i actitudinal.
D’altra banda, es parla de què no tot el treball TIC TAC és innovador ni renova pedagògicament, i de la necessitat de treballar col·lectivament en l’alumnat, fomentant principis cooperatius i d’investigació i anàlisi de la informació.

2. Es comenten experiències diverses que anem fent durant aquest curs acadèmic, i els problemes de motivació i d’atraure l’objecte d’estudi a l’alumnat. Es parla de la renovació pedagògica, en el sentit de promoure en l’alumnat sabers emancipadors. Concretem el paper del docent com un guia per a la recerca i l’anàlisi de la informació, i el treball col·lectiu en l’aula com un procés de creació de saber, que empodera a l’alumnat, fomentant l’autonomia.

3. S’acorda, com a treball d’aquest curs de noves metodologies, i per aplicar el que estem aprenent, en un procés d’investigació-acció, i a partir del projecte d’innovació Convivència Solidària, realitzar un congrés al voltant de l’Hort Escolar. S’acorda el títol del Congrés:

I CONGRÉS DE DRETS HUMANS, SANITAT I Solidaritat D’UN HORT. IES FREDERICA MONTSENY.
En aquest congrés anem a intervenir tots els presents en el curs, i tot el professorat que vulga participar.
Una possible data per a celebrar el Congrés seria el 25 de març de 2015.
Es tractaria de posaren comú tots els aprenentatges que es poden generar a partir de l’Hort, explicats per l’alumnat, mitjançant les TIC TAC, des de les diferents disciplines i nivells de l’Institut.
S’acorda iniciar un document compartit, on treballarem les TIC TAC, per a preparar el Congrés. En aquest document anirem organitzant-lo. Cada matèria o mòdul aportarà un saber sobre el treball a l’Hort. Exemples: biologia sobre els cultius, sanitària (infermeria) sobre les cures auxiliars davant la picor d’ortigues i altres, FOL sobre la prevenció de riscos en el treball a l’aire lliure, LLatí preparà menjars al voltant de la collita, Economia sobre els càlculs de productivitat i de costos, etc. Anirem pensant, enfocant els aprenentatges cap a aquest projecte en concret, per tal de què l’alumnat puga ad-mirar tot el procés i la magnitud d’aspectes relacionats en un treball concret.

Per al professorat que no ha pogut assistir perquè la sessió va ser dijous: Aquesta sessió del curs consistia en reflectir en la nostra pràctica quotidiana un treball relacionat en les TIC TAC. Aquest treball era grupal, però no necessàriament d’un grup que acollira a tots els assistents del curs. És a dir, que dintre del treball d’aquest curs no és obligatori participar en el Congrés. El tema del Congrés i la participació de tots els assistents va ser motivada per la reflexió iniciada pel company Jesús i debatuda per tots i totes les presents, que ens va engrescar a fer una tasca conjunta per iniciar una renovació pedagògica i fomentar sabers emancipadors.

4. Properes sessions:
La sessió del dia 21 de gener coincideix al claustre. Per a eixa sessió hem de preparar el Congrés. Com que utilitzem les TIC TAC, la sessió és a distància, encara que ho posarem en comú després del claustre, dinant.
La sessió següent és el dia 5 de febrer, que tindrem un altre ponent, Carles Monclús ( pedgog i professor de pedagogia a la Universitat de València i a l’Institut Jordi de Sant Jordi), per parlar d'Aprenentatge servei i cooperatiu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada